Wednesday 15 February 2012

Dia kukenal lewat karyanya



Terasa amat rugi apabila saya hanya mengenali novelis terkenal Azizi Abdullah hanya setelah Allahyarham kembali ke Rahmatullah.

Hanya setelah membaca berita tentang kematiannya, saya teringat novel "Seorang Tua di Kaki Gunung" yang saya baca ketika masih di sekolah rendah.

Novel yang sarat dengan pengajaran dan nilai pengorbanan seorang bapa itu sangat menusuk atma.

Namun mungkin kerana ketika itu saya masih kecil, saya tidak berapa ambil kisah tentang penulisnya walaupun kesan novel itu masih sangat berbekas di dalam hati sehingga sekarang.

Apabila Allahyarham dijemput menghadap Sang Pencipta, saya mula mencari biodata pemilik nama besar ini, yang saya sifatkan sebagai permata dalam dunia penulisan.

Dua novel Allahyarham "Mandala Dunia Kedua" dan "Badai Cinta" saya beli ketika beliau sudah tiada.






Ya, memang beliau sudah tiada di dunia ini. Tapi mutiara ilmu yang ditinggalkannya cukup besar.




Sehinggalah saya bertemu dengan tulisan di blognya beberapa bulan lalu yang amat bermakna bagi diri saya.




http://aziziabdullah.blogspot.com/2009/01/perngalaman-seorang-penulis-kreatif.html














Al-Fatihah untuk Allahyarham Azizi Abdullah

No comments:

Post a Comment