Tuesday 17 June 2014

Hero pertama

Kami jarang berkomunikasi, jauh sekali berbicara soal hati dan perasaan.

Waktu dalam kereta atau di meja makan berdua, boleh dikira berapa patah perkataan yang terbit dari mulut kami.


Kami jarang ketawa bersama, tidak pernah berkongsi tangisan.

Bertahun-tahun berjauhan, rasanya tidak sampai sepuluh kali kami berbual di telefon. 


Dia lepaskan saya berjauhan dengan dia, bukan sebab dia tidak sayang saya, tetapi sebab dia meletakkan sepenuh kepercayaan pada saya.

Saya tidak akan mengkhianati kepercayaan yang diberikan.

Dia bukan seorang yang suka bersyarah, tetapi bicara ringkasnya selalu meresap ke setiap zarah.

Dia tidak bermulut manis; berjanji itu dan ini. Tetapi sekali berkata-kata, dia akan kotakan apa yang dikata.

Saya tahu kegilaan dia. Bola. Dan juga laut.

Persamaan kami; kami sama-sama degil.

Walaupun dia tidak pernah ucapkan sayang pada saya, tetapi saya tahu, saya anak kesayangan dia.

Ucapan yang baik-baik untuk saya, sentiasa bergema dalam setiap doanya.

Saya yakin itu.

Selamat Hari Bapa.

Nota: jangan makan ikan sardin dalam tin depan dia. Dia tidak suka 

No comments:

Post a Comment