Saturday 24 November 2012

Selamat Hari Lahir, Adam


Jika diberi pilihan antara menjaga bayi atau kanak-kanak bawah umur 12 tahun dan memandu kereta manual meredah kesesakan jalan raya, tanpa berfikir panjang, saya memilih yang kedua.

Ya, saya lebih rela penat menekan brek, clutch dan minyak kereta daripada mendukung bayi atau melayan karenah budak-budak. Memang sikap buruk saya dari dulu hingga sekarang. Keterlaluan.

Mungkin sikap ini kekal dalam diri kerana saya tidak pernah punya adik yang ramai. Saya cuma ada seorang adik lelaki yang lahir ketika saya berumur tujuh tahun. Disebabkan emak seorang surirumah dan sudah tidak ada anak kecil yang lain ketika itu, jadi saya tidaklah dibebankan oleh urusan menjaga adik. Jujurnya, dari kecil hingga remaja, saya tidak pernah dikelilingi anak kecil.

Saya mula mendapat anak saudara ketika berumur 17 tahun (anak abang). Tapi kakak ipar berpantang di rumah ibunya. Jadi tiada kaitan dengan saya.

Selepas itu dua orang kakak pula bersalin. Yang seorang berpantang di rumah saya. Ketika itu saya sedang menunggu keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Jadi sempatlah saya melihat 'azab' orang perempuan berpantang.

Saya tidak berminat langsung memujuk anak saudara yang menangis, mendukung atau meribanya tanpa sebab kecuali jika kakak meminta bantuan. Kadang-kadang sahaja saya 'mengusik' anak saudara saya. Itu pun ketika saya kebosanan.

Tapi saya sangat rajin mengemas tempat tidur kakak dan bayinya atau menyusun baju-baju bayi dalam bakul sebab saya rimas tengok bilik atau rumah bersepah. Jadi saya akan pastikan semuanya berada dalam keadaan kemas dan teratur.

Senang cerita, saya tidak suka menjaga dan melayan anak kecil. Tetapi saya mudah tersentuh jika melihat bayi atau kanak-kanak istimewa.  Melihat kanak-kanak cerebral palsy, sindrom down, autisme atau lain-lain lagi, air mata saya boleh mengalir saat itu juga.

Semalam, saya menziarahi anak seorang rakan wartawan senior yang disahkan mengidap brain tumor di Hospital Kuala Lumpur.

Allahuakbar. Anaknya lelaki, baru berumur enam tahun. Sekecil itu sudah menerima ujian sakit. Sakit yang bukan biasa-biasa. Sudah pasti anak kecil itu mampu, sebab itu Allah beri ujian sebegitu. Sudah pasti ibu dan ayahnya kuat, sebab itu Allah uji sedemikian.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” – Al-Baqarah : 286.

Saya bandingkan diri saya dengan anak kecil itu. Sungguh saya malu. Betapa lemahnya saya. Betapa kuatnya dia. Saya, sejak kecil, demam sedikit sahaja, merengeknya bukan main. Terus minta dibawa ke klinik, terus minta layanan istimewa.

Menginjak dewasa, sikap masih belum berubah. Sakit sedikit sahaja, terus merungut. Sakit kepala, terus cari panadol. Hatta sebiji ulser dalam mulut pun pun saya sudah marah-marah. Ya Allah...betapa saya sering lupa untuk bersyukur. Bagaimana agaknya jika saya menerima ujian sakit seperti anak kecil itu?

Saya cuba bayangkan pula jika saya di tempat ibu dan ayahnya. Pastinya perit. Mungkin saya tidak mampu menyelami sedalam-dalamnya perasaan mereka kerana saya sendiri belum punya anak. Tetapi sekurang-kurangnya saya faham bagaimana rasanya apabila ahli keluarga terdekat mengidap penyakit yang bukan biasa-biasa. Saya ada pengalaman menjaga ibu yang mengidap breast cancer tahap tiga. Jadi, saya rasa saya faham.

Semalam, saya benar-benar sedar betapa jalan hidup setiap orang itu berbeza-beza. Betapa Allah itu Maha Besar, Maha Berkuasa. Betapa saya tidak punya apa-apa. Jika Allah ingin mengambil kembali kesenangan, kebahagian, kesihatan, dalam sekelip mata sahaja Dia boleh berbuat demikian.

Semalam, hari lahir anak kecil itu yang ke-enam. Saya renung wajah anak kecil itu lama-lama. Dia memang kuat. Saya curi-curi pandang wajah ibu dan ayahnya. Ya Allah, betapa kuat dan tabahnya mereka!

Saya benar-benar insaf, betapa pentingnya menunaikan hak sesama muslim. Antaranya, menziarahi mereka ketika sakit. Ziarah yang penuh dengan adab, ziarah yang membawa semangat positif, bukan ziarah yang tambah menyusahkan orang yang ditimpa ujian itu. Saya yakin, cakna yang ditunjukkan teman-teman sangat membantu mereka sekeluarga.

Dan betapa sikap pentingkan diri sendiri itu perlu dikikis, dibuang. Siapalah saya untuk menjaga hal diri sendiri sahaja, tanpa memikirkan kesusahan orang lain.

Kepada Adik Adam Azfar yang kuat dan penuh semangat, selamat hari lahir. Semoga cepat sembuh dan kembali aktif. Doa saya sentiasa untuk Adam dan saudara-saudara yang lain. 










No comments:

Post a Comment