Monday 2 July 2012

Perhentian untuk perjalanan tidak berpenghujung

Saya mahu berhenti di sini. Bukan lari, tapi berhenti. Bukan mengalah, tapi sekadar untuk melepaskan lelah. Ya, mungkin saya benar-benar lelah. Penat. Letih. Tapi saya tidak mahu mengaku kalah walaupun dalam banyak situasi, saya seorang yang cepat putus asa.

Menginjak dewasa (ya, saya yakin saya sudah dewasa), saya sedar, perjalanan hidup ini harus ditempuh. Sesukar mana pun jalannya. Seberat mana pun beban yang harus dibawa.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Al-Baqarah : 286)


Lari daripada realiti bukan jalan penyelesaian. Mungkin saya bebas sebentar, tapi akhirnya saya harus kembali menghadap realiti. Realiti yang saya sendiri tidak pernah sangka perlu saya depani setelah saya dewasa. Realiti yang suatu ketika dahulu, sangat asing bagi saya.

Lantas untuk apa saya lari? Menambahkan lelah bukan? Lebih baik saya berhenti berlari, mencari perhentian yang selamat untuk berehat, agar saya dapat mengumpul semangat dan kekuatan. Perjalanan saya di dunia ini masih terlalu jauh, kecuali saya dipertemukan dengan mati.

Perjalanan di akhirat pastinya lebih panjang.

Pesan saya pada diri; jangan lari. Hadapi realiti dengan berani. Selagi tidak bertemu mati.

Masih lelahkah saya? Kecewakah saya? Sedihkah?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Al-Imran :139)


Mungkin saya masih belum berhenti berharap. Berharap pada-Nya. Satu-satunya tempat pergantungan yang abadi.

"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Yusuf :12)


Tarik nafas dalam-dalam. Menghirup kopi? Tidak untuk kali ini. Kenapa? Entah.

Sebenarnya, sebelum saya bercinta dengan kopi, saya terlebih dahulu mengenali sepi. Sepi yang memperkenalkan saya pada kopi.

Selepas itu, kopi selalu menemani saya ketika saya bertemu sepi. Akhirnya, saya jatuh cinta pada kedua-duanya. Hanya mati yang dapat memisahkan kami.

Cinta saya pada kedua-duanya tidak berbelah bagi.

Kutip pengalaman sahaja. Kenangan itu buang jauh-jauh. Agak sukar.



Tidak perlu menunggu menjelangnya Hari Raya Korban untuk kita bercakap tentang pengorbanan. Itu kata saya kepada diri sendiri.

Mustahil dalam kehidupan seseorang, dia tidak pernah melakukan pengorbanan. Kecil atau besar. Tidak mungkin.

Bukankah hidup ini tidak boleh lari daripada membuat pilihan? kadang-kadang dalam membuat pilihan, kita harus mengorbankan salah satu daripadanya. Secara rela atau terpaksa.

Mengenepikan perasaan sendiri, mengambil berat perasaan orang lain.

Kenapa? Penting sangatkah menjaga perasaan orang lain?

Penting jika kita sangat faham bagaimana sakitnya rasa kecewa.

Ngilu. Pedih. Perit.

Salahkah kita berkorban untuk orang lain?

Apatah lagi orang yang pernah menabur budi kepada kita.

Sanggupkah kita membiarkan orang yang pernah berbudi pada kita menanggung sakit?

Salahkah? Atau mungkin soalan lain, perlukah?

Salah atau tidak, perlu atau tidak, kita akan lakukan pengorbanan itu jika kita rasa kita sangat terhutang budi padanya.

Pesan pada diri lagi; jangan termakan budi orang.

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... "
(At-Taubah :111)


http://www.youtube.com/watch?v=l7GC2TQBrLg&feature=player_embedded

No comments:

Post a Comment